Erasmus+ nemzetközi tanári mobilitások
![]() |
A Kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium pedagógusai közül tízen vehettek részt nemzetközi tanári mobilitáson a 2022-2023 az Erasmus+ program támogatásával.
Fülöpné Király Tünde
Az Erasmus+ program támogatásával 2022. októberében egy aktív hetet töltöttem el Barcelonában, ahol a Europass Teacher’s Academy szervezésében egy módszertani kurzuson vettem részt portugál, német és magyar kollégákkal együtt.
Az egy hét alatt rengeteget tanultunk a classroom managementről reflexió, tanári megfigyelés és esetforgatókönyvek segítségével. Interaktív és lebilincselő tevékenységeken keresztül megvizsgáltuk, hogyan fokozzuk a motivációt, hogyan alakítsunk ki szabályokat az adott közösségben, hogyan adjunk egyértelmű utasításokat, valamint azt is, hogyan építsünk be páros és csoportos munkát a mindennapi oktatás során.
Ezen túlmenően a kurzuson megismertük a Flipped Classroom módszerét, és azt, hogy ezt milyen módon tudjuk használni az iskolánkban. Természetesen foglalkoztunk az értékeléssel is, a hallgatói portfóliók, rubrikák és prezentációs stratégiák beépítésével.

A kurzus sikerességéhez hozzájárult a számos délutáni városnézés és program, ami szintén a továbbképzésünk része volt. Barcelona fantasztikus hely, ahol a képzőművészet, építészet, zene és történelem összekapcsolódik a multikulturális lakosság sokszínűségével.
Garas Krisztina
Az Erasmus+ tanári mobilitások kereretében egy hetet töltöttem Drezdában, ahol részt vettem a "Tantermen kívüli nyelvoktatási helyszínek" című kurzuson. Ennek keretében megismerhettem számtalan olyan módszert, amely segítségével múzeumlátogatások, színházi előadások, kulturális - történelmi látványosságok megtekintésének keretein belül lehet az idegen nyelv oktatását színesíteni. Ezeket az ötleteket igyekszem majd a mindennapi tanítási gyakorlatban is hasznosítani, főleg a második idegen nyelvek népszerűsítése érdekében. Mindemellett Drezda egy gyönyörű, értékes kultúrával rendelkező város, amit mindenkinek látnia kell egyszer.
![]() |
![]() |
Türgyei Krisztina
Az Erasmus+ program támogatásával 2023. májusában egy hetet tölthettem Firenzében. A tanfolyamon német, osztrák és román kollégákkal együtt a környezetvédelemmel kapcsolatos témákról beszélgettünk. Az éghajlatváltozás a 21. század egyik nagy kihívása. A képzés során ahhoz kaptunk segítséget, hogyan tudatosítsuk diákjainkban, hogy európai polgárokként sokat tehetnek környezetükért. A téma feldolgozásához számos olyan gyakorlati segítséget kaptunk, melyeket szeretnék felhasználni a tanórákon is.
![]() |
![]() |
Tavali Zsuzsanna

2023 májusában az Erasmus+ egyéni mobilitási programjának keretén belül egyhetes továbbképzésen vettem részt Fizenzében. A kurzus, Satisfying School Experience- Strategies and Skills, rengeteg jó gyakorlattal, stratégiával ismertetett meg, amik az iskolát biztonságos, elfogadó és befogadó közösséggé tehetik a gyerekek számára. Bemutatásra került számos applikáció is, amik a diákok motivációjának fenntartásában, a tanulási folyamatok könnyítésében nyújthatnak segítséget. Különbőző módszerekkel ismerkedhettünk meg és változatos technikákat sajátíthattunk el a stressz leküzdésére, illetve a kiégés megelőzésére.
A kurzuson norvég, román és portugál kollégákkal dolgozhattam együtt, akikkel a délelőtti foglalkozások után sok időnk volt nemcsak egymás, hanem a gyönyörű város és környék megismerésére is.
Ivánczi Barbara

Erasmus+ tanári mobilitás keretében csodás napokat tölthettem Veronában. Egyhetes tanfolyam keretében első nap az ismerkedés jegyében telt. A második napon a együttműködés fontosságáról és a motivációról beszélgettünk. Harmadik napon feladat és projekt központú tanulási módszerrel ismerkedtünk. A negyedik nap az értékelési módok széles palettáját vettük át. Ötödik napon óravázlatot készítettünk egyénileg a héten tanult ismeretek segítségével. Kedves oktatónk, Ilaria, mindenben segített. A város és a környék látnivalóinak ajánlásával a szabadidő kellemes eltöltéséről is gondoskodott. A szombati nap már teljes mértékben a kirándulás jegyében telt. Újonnan szerzett tudásomat diákjaink javára szeretném fordítani. Fontosnak tartom a kollégákkal történő tudásmegosztást is.
Vörös Attila
Egyhetes kurzuson vettem részt Olaszország déli régiójában Reggio di Calabria, Soverato városában. A kurzus a STEM oktatásról, egy új, project alapú megközelítésről, tanítási módszerről szólt a természettudományok területén, aminek az alapjait sajátíthattam el a kurzus délelőtti részeiben. Délutánokon többnyire szervezett programokon vettünk részt. Megismerkedtem a régió kultúrájával, sokat beszélgettem a velem együtt résztvevő tanárokkal (lengyel, görög és német), és fejlesztettem angol nyelvtudásomat. Szemléletben, megközelítésben is fejlődtem, kapcsolatokat építettem, és közben jól éreztem magam nemzetközi környezetben.![]() |
![]() |
Hegedüs Beáta, Kiss István Zoltán

A kurzusokon a cél az alapvető nyelvtani struktúrák gyakorlása, a mindennapi életben és a projekttervezésben használható szókincs bővítése, a hallott szöveg értés fejlesztése, mindenekelőtt pedig a szóbeli kommunikáció fejlesztése volt. A kurzusok következtében folyékonyabb lett angol nyelvi kommunikációnk, mely a mindennapi szakmai tevékenységekben, illetve a projektmenedzsment területén érezhetően segíti munkánkat.

A kurzusok Firenzében és Splitben zajlottak, ahol a környezet felfedezése és a nyelvgyakorlás összekapcsolódott a többi résztvevővel történő tapasztalatcserével, kapcsolatépítéssel is, biztosítva ezzel is a kurzus hasznosulását.
Harsányi Tamás


A tanfolyamon csoporttársam mindössze egy olasz kolléga volt, de átszervezési okok miatt több alkalommal csatlakoztunk a párhuzamos angol nyelvű csoporthoz, ahol svéd, cseh, amerikai, thai, Réunion szigeti és spanyol kollégákat és országaikat, intézményeiket ismerhettem meg. A kurzus programját olyan kulturális programok színesítették, mint a német parlament (Reichstag) bejárása, és a Régi Nemzeti Galéria (Alte Nationalgallerie) megtekintése.
A Németországban eltöltött egy hétből számomra a legtöbbet a nemzetközi és befogadó környezet, a többféle idegen nyelv gyakorlása, és Berlin felfedezése jelentette.
Szentpáliné Ujlaki Erika


Beszéltünk az ecocentric és az ego-centric megközelítésről, illetve arról, hogy mi szükséges a fenntarthatósághoz. Ezek után gyakorlati feladatokat oldottunk meg, amelyeket az osztályba, (esetemben a nyelvórára is) bevihetünk.
Nagyon érdekes volt kiszámolni az ökológiai lábnyomomat. Ezt a feladatot egy tanórára is el tudom képzelni, kifejezetten nyelvórán a szókincset, összefoglalási készséget és kritikus gondolkodást kitűnően fejleszti.
A tanári mobilitásokról szóló összefoglalót az alábbi padleten » tekinthetik meg.