Hogyan csináld? - módszertani ajánlás
A kutatási tevékenység rövid leírása, ütemezése:
- A téged érdeklő:
-
tantárgy, tudományterület vagy művészeti ág egy vagy több személyének, alkotásának, jelenségének, esetleg ilyenek kapcsolatának jobb megismerésére irányuló tevékenység kiválasztása. Érdekesek lehetnek a regionális, helyi kultúrtörténeti vonatkozások.
- Témaválasztás:
- Mi érdekel, vagy mit szeretnél kideríteni a választott témával kapcsolatban?
- Az elképzelt, a Te várakozásaidat megfogalmazó kutatási eredmények leírása (ez vagy beteljesül, vagy a vizsgálatod cáfolatra vezet, esetleg pontosításra, finomításra szorulnak az előzetes elképzeléseid).
- Kutatási terv készítése:
- Tervezd meg, hogy milyen eszközöket, módszereket kívánsz a cél elérése érdekében felhasználni, és készíts egy ütemtervet a módszeres munkádhoz.
- Ennek része a forráskutatás és elemzés - mit tudnak mások a témával kapcsolatban, mik a fontos tisztázandó kérdések, és vizsgálati módszerek. Te mit teszel hozzá azokhoz, eredményeid alátámasztják-e az előzetes elvárásaid, és végül, hogy adod át másoknak a munkád gyümölcsét.
- Szakirodalmi áttekintés:
- Könyvtári és internetes kutatás, a témában megjelent cikkek, kiállítások, hang és kép valamint video anyagok után. (Ezek a forrásmunkák segítenek egy előképet kialakítani benned.)
- A témád szempontjából érdekes és (leg)fontosabb szakirodalmi munkák feldolgozása, ezek kijelölésében számíthatsz tanáraid és/vagy a mi segítségünkre. (Megtudhatod, mit lehet már előzetesen tudni, és mi az, amire még nincs számodra kielégítő, megnyugtató válasz.)
- Jegyzetek, kép és hanganyagok, felmérések készítése, ha ehhez felhasználsz forrásmunkát, annak az elérhetősége (hol lehet utánanézni). Ez mind már a Te alkotó munkád és termése.
- Kutatási módszer(ek) kiválasztása (példák):
- statisztikai adatfeldolgozás (meglévő vagy általad gyűjtött adatokból)
- kérdőívek, interjúk készítése és elemzése
- összehasonlító elemzés
- kísérlet elkészítése, elemzése
- egyéb, saját ötlet (pl. művészeti alkotás elkészítése, elemzése)
- Anyaggyűjtés, anyagfeldolgozás, elemzés készítés, ábrák-táblázatok egyéb szemléltetések elkészítése az eredmények hatékony prezentációjához (nem elég okosnak lenned, ezt el kell hitetned másokkal is!).
- Az eredmények megfogalmazása, összevetése a hipotéziseiddel (mi valósult meg, mi lett más és miért, milyen új kutatási irányok tárultak fel a munkád során, mivel folytatnád szívesen).
- A dolgozat összeállítása, ha ez dolgozat, az előírt követelményeknek megfelelő formai kialakítása.
- Irodalom: Ha a szövegben szerzőnévvel hivatkozol valamely cikkre, akkor írd le - a dolgozatod utolsó fejezeteként- annak szakirodalmi adatait (szerző, cím, hivatkozott oldal(ak)). Mellékletek nem számítanak bele a terjedelembe (nagy terjedelmű táblázatok, ábrák, kérdőívek, térképek, stb. sem).
- A szóbeli előadásod elkészítése:
- Előadásodhoz vizuális bemutató készítése, és hogy igényes legyen, használj prezentációs számítógépes programot (PowerPoint, Prezi), ehhez kérhetsz tanári segítséget.
- Poszter bemutató esetén (ilyenkor csak plakátszerű képi anyagban adsz számot a munkád eredményéről) annak elkészítése és kinyomtatása.
- Felkészülés a bírálók által adott kérdések megválaszolására.
- Módosítási lehetőség:
-
A dolgozat és a ppt /poszter/ más típusú alkotás módosítása a konferencia észrevételei alapján (erre javaslatot kapsz az előadásod/bemutatód után a bírálóktól).
Segítségek:
Szakmai beszélgetéseket szervezünk a kutató munkáról, az esszéírás és a szóbeli előadás rejtelmeiről, mely segítséget nyújthat munkád elkészítésében. A beszélgetések előre meghirdetett időpontban a Kaposvári Munkácsy Mihály Gimnáziumban lesznek. Mindezekre szeretettel várunk!